söndag 21 mars 2010

De tvåändsstickade Rättviksvantarna är klara!


Jag fick en stund i ensamhet när dottern och maken var ute, och då blev de klara, mina första tvåändsstickade vantar!
Det har tagit tid, även om jag fått upp en hyfsad hastighet på den enfärgade slätstikningen. Muddarna däremot har jag lagt många, många timmar på! Nästa tvåändsprojekt måste bli något med en hel massa krus, för än så länge har jag bara koll på kedjevarv, och jag vill se hur mönsterstickning går till.
Mönstret till denna vackra vante kommer från Emkristi och en bok som heter Sticka med hemslöjden (LT:s förlag). Boken är inte ny, den skrevs på 70- talet, och i Huskvarna förvaras den i magasinet, så man måste be att få den framplockad. I boken är det tvåändsstickade orginalet omvandlat till en slätstickad vante, men Emkristi har gått tillbaka till ursprunget. Man kan ju så klart sticka den här vanten i slätstickning också, men jag är så glad att jag gjorde den i tvåndsstickning, det är roligt att lära sig nytt! Jag har andrat lite i mönstret, eftersom jag har så breda händer gjorde jag handen lite bredare direkt efter mudden.
Tack Emkristi för din beskrivning!

2 kommentarer:

  1. Så fina de blev! Kul att du använde dig av mitt mönster!

    SvaraRadera
  2. Åh vad fina! När jag blir stor tänker jag också lära mig tvåändsstickning. :)

    SvaraRadera