söndag 6 december 2009

Järvsömuddar

I ett urgammalt nummer av Hemslöjden hittade jag en bild på ett par stickade muddar från Järvsjö socken. Det står inget om hur gammla de är, men de är i alla fall museiföremål. Eftersom jag just nu håller på med en extremt enformig tröjstickning så stack jag emellan med dessa muddar!
Garn: Det röda och gula är Kampes, och det gröna är Visjö. Visjögarnet är aningen tunnare, men inte så mycket att det stör, och jag använde de rester jag hade - dock drog kavelfransen enorma mängder garn, det gick säkert åt en halv härva rött garn.
Stickor: 2,5
Beskrivning:
  1. Lägg upp 48 maskor, eller ett antal delbart med tolv. Fördela maskorna på 4 strumpstickor och fortsätta sticka runt.
  2. Sticka sex varv slätstickning i valfri färg, detta kommer att vikas in sedan.
  3. Sticka ett rätt och ett avigt varv i grön, detta blir vikningen-
  4. Sticka 3 varv i rött, börja sedan sticka enligt mönsterskissen. Se till att binda mönstertråden vid var tredje maska så att det hela håller ihop - det är ganska långa avstånd mellan maskorna i mönsterfärg!
  5. Jag valde att göra en rapport plus en extra omgång gul- gröna blommor, men man sticka så klart så långt man vill.
  6. Sticka 3 röda varv. Maska av.
  7. Gör en tjock frans, till exempel en kavelfrans, fast det finns ju andra metoder också, och sy fast. Fäst alla trådar och sy in vikkanten. Här finns en bra beskrivning av hur man gör en kavelfrans! Tack Emkristi!
Klart!





1 kommentar: