torsdag 28 januari 2010

Bingemössa

I Halland kallade man stickat för binge för i världen, en form av binda. Ett traditionellt Bingemönster har jag här plockat upp i kanten på denna mössa. Mönstret har jag kopierat från en bild av en tröja i Hemslöjden.
Så här gör du om du vill ha en likadan!
Materialet är tvåtrådigt ullgarn. Jag hade lite av varje, rött från Kampes, mörkblått från Bergå och vitt från min stickcafévän. Bergågarnet är aningen tunnare, men inte så det stör.
Man behöver klarrött, mörkblått och vitt. För det röda krävs ungefär en halv härva.
Om man har litet huvud räcker det förmodligen att sticka 6 rapporter, men det har inte jag, utan mer ett normalstort huvud! För att få ihop mönstret stickade jag därför 7 rapporter och valkade sedan mössan lite lätt så att den sitter tajtare. Jag vill rekomendera att man stickar en provrapport och mäter sitt huvud eftersom den här mössan inte är särskilt töjbar!
  1. Lägg upp 198 maskor i rött på stickor två, rundsticka.
  2. Sticka ett rätt varv.
  3. Sticka ett avigt varv.
  4. Sticka ett rätt varv.
  5. Sticka de första tre varven i mönstret med blått och vitt.
  6. Gå sedan tillbaka till rött och sticka två varv. På det första varvet minskar du två maskor så att du har 196, annars stämmer inte antalet för resten av mönstret.
  7. Sticka till och med varv 25 i mönstret. Det blir sju rapporter.
  8. Sticka varv 26 i mönsret och öka 2 maskor, fortsätt därefter med de sista tre varven i mönstret.
  9. Ta av den blå och vita tråden och fortsätt i rött. Sticka ett rätt varv.
  10. Sticka ett avigt varv.
  11. Sticka ett rätt varv.
  12. Sticka ett avigt varv - de tre senaste varven bildar en snygg vikkant.
  13. Forstätt i slätstickning, men minska på det första varvet 20 maskor jämnt fördelat så att du har 176 maskor. Det är enklast att minska tre maskor per mönsterrapport sex gånger och två gånger vid en rapport, så slipper man räkna så mycket. Nu stickar du insidan av mössan.
  14. Fortsätt i slätstickning tills du kan vika din bit dubbel i vikkanten och du nästan har stickat lika långt som den mönstrade biten. Vänd arbetet ut och in och fortsätt med slätstickning. Du kommer nu alltså att ha bytt riktning på din stickning. Det som tidigare varit avigsida blir nu rätsida.
  15. När du viker ditt arbete och de båda delarna är lika långa så skall du sticka ihop dem. Gör det genom att sticka ihop en maska från nålen med en maska som du plockar upp baktill på uppläggningsvarvet. Kom ihåg att hoppa över 20 maskor jämnt fördelat över uppläggningsvarvet.
  16. Fortsättt att sticka slätstickning tills du tror det kan vara lagom... i mitt fall när hela arbetet mätte
    16 cm.
  17. Nu skall du minska på vartannat varv. Placera om du så vill en stickmarkör mellan var 22:a maska. Minskningarna görs genom att man stickar ihop två maskor och därfter lyfter en, sticka en maska och drar den lyfta maskan över den stickade 8 gånger per varv.
  18. Du kommer alltså att ha 22, 20, 18, 16 osv maskor mellan varje dubblerad minskning
  19. När du har 8 maskor kvar på nålen så stickar du ihop dem två och två, drar igenom tråden och fäster den.
  20. Klart!

Om det är något som svårt att förstå, låt mig få veta det så skall jag förtydliga!

Om du klickar på mönstret så blir det större och tydligare, annars kanske det är lättare att titta på fotot!
Om du stickar den här mössan vore det kul om du lämnade en kommentar!


10 kommentarer:

  1. hej
    det var den finaste mössa jag någonsett har sett.
    från en trogen läsare.

    SvaraRadera
  2. fin mössa! :)

    har precis startat min pysselblogg, kika gärna in! :)

    hälsningar Anna

    SvaraRadera
  3. Det är så roligt när man hör att folk läser ens blogg. Och nu har jag tom. snackats om på ett dagis någonstans! ;-)
    Jag vet inte vad det kan vara för dagisfröken E eller stad H, men kul är det!

    Jag känner igen din blogg, har varit här och kikat förut. Vilken alldeles ljuvlig mössa med yllebroderi och fårskinnspäls du har sytt till din dotter.!

    SvaraRadera
  4. HaHaHa! Jo nu tänds ett ljus. Eva! Jag tänkte på en stad på H här i närheten och då stämde det inte ;-) Men nu förstår jag!
    Hälsa Eva :-)

    SvaraRadera
  5. Tack själv!
    Ja, Eva är härlig :-)

    SvaraRadera
  6. Vilken fin mössa! Den ska jag lägga på minnet i fall jag vågar mig på att sticka mönster.

    SvaraRadera
  7. Oj oj oj - nu har jag skrivit ut mönstret och varit och köpt garn för att börja på denna underbara mössa. Hoppas jag inte tagit mig vatten över huvudet! Och så hoppas jag att jag inte bryter mot några urgamla halländska seder när jag stickar den i andra färger. Tänk om nån hallänning irrar sig upp hit till Dalarna nästa vinter och jag blir nedslagen! ;)

    SvaraRadera
  8. Här kan du se mitt färdiga mästerverk :) Tack för mönstret! Underbart!

    SvaraRadera
  9. http://www.ravelry.com/projects/tanteva/bingemossa jag glömde länken först eller hur?

    SvaraRadera