söndag 19 september 2010

Mycket klart!

Så här ser min dotters rosa bolero ut! Äntligen är den klar! Jag r mycket nöjd, och det var en rolig stickning!
Nu i lördags var jag och några kollegor till mig ute och plockade svamp med min "svampfröken"! (jag gick en kurs för några år sedan och råkar på granne med hon som höll den, så jag ser henne som min privata svampfröken nu!)
Massor av trattisar, fårticka och sotvaxing. Sotvaxing är årets svamp för mig, det vill säga den där sorten som man skall satsa på lära sig varje år! Tyvärr var de dock alldeles fulla av larver när jag började skära i dem, men de få som hamnade i stekpannan var jättegoda!
Den enorma fårtickan var helt perfekt! Min svampfröken tyckte inte jag skulle ta med den, eftersom stora svampar blir lite beska, men jag har inte råd att vara slösaktig i skogen, så den fick följa med hem, och jag tycker nog att smaken var helt okej! Visst är den vacker?


Så till sist min hylla! Det var allmogemarknad här i stan, och jag hittade perfekta krokar från tiden, köpte tre, kom hem och skulle skruva i dem... och upptäckte att jag ju behövde fyra! Men på min mans uppmaning skruvade jag i alla fall i två, en på var sida så kan jag hänga upp lite på dem i väntan på att hitta en fjärde!
grytlappar som jag ärvt av min farmor, en gammal diskborste från Huskvarna borstfabrik (jag är ju inte härifrån, men börjar bli riktigt patriotisk!), och på hyllan en gammal bakpulverburk från min mormor och en pelargon ur min samling med gamla sorter (här Arbrå), som jag byggt upp i väntan på mitt sekelskifteshus med glasveranda!



1 kommentar:

  1. Vad fin boleron blev!
    Är det fortfarande stickcafé på måndagar kl. 18? Jag är i Sverige v. 40 så då skulle jag kunna komma i så fall. Det har varit så mycket de senaste gångerna jag varit i Sverige att jag inte ens hunnit tänka på nåt stickcafé. Men snart kommer jag igen. =)

    SvaraRadera