fredag 1 juli 2011

Hemma från Gotland

I år blev det bara ett garnnystan med hem från Gotland! Jag hoppade över det naturfärgade i år, har ju stickat ganska mycket i sådant garn och en del har jag dessutom kvar. I stället köpte jag det här nystanet på Butik Adelsgatan 27, en jättetrevlig hantverksbutik där jag brukar köpa en burk psalmbärssylt till min man varje år!


En bra grej med att åka båt i tre timmar och buss lika länge tur och retur är att man hinner sticka en hel del; så här ser min Delsbotröja ut nu!




4 kommentarer:

  1. wihooooooooo så snygg den kommer att bli - ja, litet avis är jag allt att du har sådant tålamod och jobbar på målmedvetet...hoppas att jag kan smittas litet av det via cyberspacen ;-)

    SvaraRadera
  2. Hej. Här är en länk till hur man virkar innan man klipper. Det är viktigt att ha minst 8 maskor i steeken annars blir det mer riskabelt.
    http://www.eunnyjang.com/knit/2006/01/the_steeking_chronicles_part_i.html. Testa gärna på ett prov. Lycka till.

    SvaraRadera
  3. Hej en gång till. Kommentar till länken: Jag brukar ha två maskor av samma färg i mitten där det ska klippas. Dessutom virkar jag smygmaskor inte fasta maskor.

    SvaraRadera
  4. Oj, det verkar gå undan med delsbon. Har själv börjat på en egen variant och använder mig av kampes 2-trådiga ullgarn men tycker det blir lite väl tjockt och klumpigt. Vilken löplängd är det på garnet du använder? mvh Susanne

    SvaraRadera