tisdag 20 september 2011

Äldre köksväxter


I kväll har jag har haft jättekul! Jag har varit på "äldre köksväxter", ett föredrag på länsmuséet med massor av fina berättelser från "fröuppropet" då fröer till gamla växter samlades in, ofta med bilder på kvinnorna som i generationer har odlat dessa växter! Dessutom fick jag med mig en godispåse hem... gamla sorter av ärtor och böner fick vi gratis, och lökarna köpte jag för 10 kronor sorten. Det är "potatislök", en lök som växer som potatis, alltså med flera knölar under samma stjälk, äldre i Sverige än vår vanliga lök, lättare att odla och förvara (kan förvaras i rumstemperatur). En riktig helkväll!!! Jag är trött men så nöjd!

3 kommentarer:

  1. Men gu' så roligt det här skulle ha varit att delta i!! Absolut hade du en helkväll och tänk att ni fick köpa där också för att testa och sprida kunskaperna/sorterna.

    SvaraRadera
  2. Men OJ! Tack snälla du...det skulle vara skojigt. Och lökarna kanske mördarsniglardj....låter bli?!

    Vill du ha frön från fingerborgsblomma! Jag har alla möjliga färger och vet nu inte vilka färger i så fall jag skrapar ner i påsen till dig. De är ju tvååriga - blad första året och blommar år två, men det visste du säkert!

    SvaraRadera
  3. Det låter ju hur schysst som helst! Ibland önskar jag verkligen att jag hade en kolonilott.

    SvaraRadera