söndag 29 januari 2012

Jane Austen

Jag stickar kanske inte så värst mycket, men jag har sytt i stället!
I kväll har jag varit på maskerad för första gången i mitt liv, och temat var Jane Austen. Jag har sytt mycket historiskt förr, men det var medeltidskläder, och lite vikingatida, när jag var ung och med i medeltidsföreningen. Det var riktigt roligt att få ta upp det igen! Så kul att få riktigt sväva ut!
Jag hade inget mönster, men kära nån, det är ju inte så svårt nuförtiden när man har en massa empirskurna tunikor i garderoben! Jag googlade också runt en del och tittade på bland annat sense and sensibilitys modeller för att få det någorlunda historiskt korrekt, det var så jag hittade modellen på överkjolen och "bubblet" över bysten.
Överkjolens tyg är väl egentligen inte historiskt korrekt, men här fick faktiskt priset styra! Jag hittade nämligen båda tygerna i en hylla där allt kostade 30 kr/ m...
Så trots att klänningen drar nästan 6 meter tyg så kostade hela ensembeln, med tråd och band och allt 250 kr! De som hade hyrt klänningar hade betalat det dubbla! Funderar på om jag inte har en affärsidé här...
Det var i alla fall ett rent nöje att sy, passformen blev perfekt, och jag behövde inte sprätta en enda gång, vilket är extremt ovanligt när det gäller mig.
Och festen var också riktigt kul!

3 kommentarer:

  1. Snyggt! Och det ar en bra affarside! uj hoppas di forstar vad jag menar hittar inte de ratta bokstaverna pa detta tangentbord....ha det gott!

    SvaraRadera