fredag 26 oktober 2012

Hyacintstrutar

Det fanns en tid när man började förbereda julen i god tid och inte behövde spola av rötterna på köpta, färdigdrivna hyacinter för att kunna ha dem i glas. Min mamma gjorde så när jag var barn, och jag tänkte att det nu är min tur att vidarebefodra lite kulturhistoria till min dotter, Långsamhet i stället för instant jul.
Jag och dottern hjälptes åt att göra strutar, och nu står vaserna i kylskåpet. I tio veckor skulle de stå där, men jag hoppas att det kan räcka med lite mindre så att vi får hyacinter till jul! Mamma hade inte lökarna i kylen dock, vi bodde i hus med ouppvärmda garderober under snedtaket!

2 kommentarer:

  1. :-))

    och mamma hade dem i farstun där på gården i norr...
    men jag skulle aldrig få plats i kylen med sådana. Jo vi har stor kyl, men det hjälper inte - den är full jämt med mat...
    kul med livsens tecken från dig!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det där med kylen är ju ett problem, jag har instruerat alla i familjen att man nu måste vara mycket försiktigt när man ställer in och tar ut saker! Jag vill ju inte ha vatten över all maten...

      Radera