söndag 30 november 2014

Lite folkdräksbilder till Lisa


 Här kommer lite bilder till Lisa! Jag antar att du har sett dem eftersom du hänger på digitalt arkiv, men i alla fall! 
På en bild, från 1905, som jag tyvärr inte hittar nu, har jag sett en kvinna i unnarydsdräkt som har en sk rysstrassa om halsen, tänkte faktiskt att jag skulle ha en sådan! Tycker den är roligare än sidensjalarna från Norge som länsmuseet rekomenderar!
 I Digitalt arkiv finns en rysstrasa från Gnosjö som ju ligger i Västbo, och det är klart att den typen av halskläden förekom över hela Sverige, för dalkullorna for ju omkring och sålde lite var stans!
Jag är lite ledsen över att förklädestyget är slut och utbytt mot ett annat, kan man schablontrycka kanske? Fick veta av Länsmuseet att tyget är från Ljungbergs, 0159 Eriksdal.  Kan inte säga att jag tycker det blir detsamma....
Och eftersom det varken finns att få tag på rask, rätt förklädestyg, rätt sjal, eller rätt tyg till överhättan, så blir det ju inte så mycket kvar om man vill gå så långt tillbaka i tiden som möjligt! Känns väldigt frustrerande!
Täcker mig dock att jag ska sy mig ett livstycke i brokad, för det finns ju massor av varianter på det så det kan liksom inte bli fel tänker jag!

 Sommardräkten
 Vinterdräkten
 Sommardräkten igen
Och så vinterdräkten men med jacka, inte päls.
 Högtidsdräkt
 Skisser av dräktdetaljer

Ja, sedan finns det ju bilder av raskkjolen, förklädet och massor av livstycken i brokad!
Hättan är ju det som jag har gjort, och jag fick göra en del avväganden vad gäller blekningar av garn osv, men de kan jag återkomma till någon annan gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar