söndag 19 april 2015

Islandströjor

Av de tröjor jag stickat är det min Islandströja jag använt mest. Och den har verkligen varit bra! Den står emot vatten och en del vind och värmer gott. På höstar och vårar har jag använt den i stället för jacka. Men nu är den inte vacker... den har alltmer blivit en vardagskofta.
Så det var dags för en ny. Och jag har sedan tidigare haft siktet inställt på Idunn, som inte är traditionell Isländsk kofta, rnen väldigt snygg.
Nu har jag börjat sticka, och dels har mönstret en del frågetecken, tex halsringningen, och dels tror jag inte riktigt på garnet...
Ja, inte så att det är något fel på garnet, inte alls, men min förra tröja är stickad i Plötu- Lopi, som väl snarast är att betrakta som förgarn. och det är klart att dessa långa fluffiga fibrer har kunnat filta ihop sig till världens varmaste tröja på ett sätt som Lett- Lopi inte kommer att kunna klara!
Kanske att Idunn får bli en finkofta och så får jag sticka en ny tröja till i Pötu- Lopi. Det är ju kul att sticka islandströjor, det går så fort och blir så fint!
Visste ni förresten att Lopapeysan, alltså islandströjan, blev  årets julklapp på Island 2010? Kan ha berott på bankkrisen, eftersom folk hade så lite pengar så blev de populärt att ge bort något hemmagjort. Fast jag kan tänka mig att det hade något med trygghet att göra också.
Alla vet väl vid det här laget att Islandströjan inte är så värst gammal. Så här står det på en blogg jag hittat:
"Lopapeysan började stickas under mitten av 1900-talet. Den var ett sätt att använda den överskottsull som uppstod sedan importen av kläder tagit fart efter andra världskrigets slut. Hur det traditionella mönstret uppstod är osäkert - det kan ha hämtats från Grönland eller Bohuslän."

Detta med Bohuslän var nytt för mig, men det låter ju het klart rimligt. Det är lite konstigt att man inte har någon säkrare  information egentligen, den som stickade första tröjan skulle ju faktiskt kunna vara i livet fortfarande, så det borde ju finnas någon som kan tala om vem denne var eller är!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar