måndag 21 september 2015

Att hitta rätt

Mina nålbundna vantar fortsätter att växa.Och jag tänker att jag har hittat rätt i tillvaron. Det är ju detta jag ska göra! Jag kan ju det här! Vilken tur att jag kom på att jag skulle bli slöjdlärare.
Och så har jag ett riktigt sug efter att få i ordning en fin vikingadräkt! Har visserligen redan en som är fin, men den är helt fel utifrån vad som kommit fram i forskningen kring kvinnornas kläder på vikingatiden, sydd på 90- talet som den är. Jag vet att jag redan när jag sydde den tänkte att kan det här verkligen vara rätt? Jag tyckte det verkade så opraktiskt att ha två tygstycken hängande löst över axlarna. Nu tror jag i och för sig inte riktigt på de här slimmade varianterna som folk syr numer heller, kvinnor under vikingatiden bör har varit gravida och ammat utan att ha speciella mammakläder, och då funkar inte "valkyria"- modet.
Googlade runt lite och hittade en bild som var väldigt intressant, något slags rekonstruktion av kläder från Pskov i Ryssland. Och vad ska man säga om den? Jo, att spännbucklorna sitter på en ganska logisk plats kan jag tycka, men i övrigt måste detta ju vara något slags festplagg, för vem kan gå klädd så i vadagslag? Tror absolut inte heller att folk sprang omkring med saxar och grejer hängande i långa kedjor! Jättejobbigt att fasta med och riva sönder med och att barnen får dem i ögonen när de slänger sig runt benen på en! Korta kedjor kan jag dock möjligen gå med på.
Har rönen från Pskov för övrigt slagit igenom bland nutida vikingamänniskor? Någon som var på Medeltidsveckan och vet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar