söndag 5 juni 2016

Folkdräktsliv

Långhelgen ägnas åt folkdräktslivet, det sista stora jag har att fixa till dräkten. I går ritade och sydde jag en toille, sprättade i sär och placerade ut på tyget. Jag har verkligen stor nytta av klädsömnaden på Slöjdlärarutbildningen, utan mönsterkonstruktionen jag lärde mig där hade det inte blivit lika bra.
Sedan sov jag på saken innan jag satte saxen i det! Tyget, ett hemvävt köpt på folkdräktsmarknad var ju väldigt begränsat, och därför fick jag faktiskt skarva sidstyckena, så det krävde lite eftertanke.
Det här ser ju rätt glest ut, men här är inte sidstyckena och 7 kilar utplacerade. Som synes har jag hjälp av treåringen!
Ochnär jag klippt ut allt var det bara de här slamsorna kvar:
Jag var så klart noga med mönsterpassningen, vilket gjorde det hela ytterligare lite knepigt.
Extra kul då att det visade sig att fram och bakstycket möts på axeln med perfekt mönsterpassning, trots attdett faktiskt inte varit planerat.
Och ryggen blev så himla snygg:
Nu är det dags att göra ett precis likadant foder, fast 2 mm mindre! Och sätta ihop det med yttertyget. Jag syr faktiskt det här med maskin, däremot kommer jag att sy alla synliga sömmar för hand så klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar