lördag 4 februari 2017

Korg

Tog en promenad på vätterstranden och hittade en massa pilsly som någon, gissningsvis kommunen, hade "avverkat".
"Usch vad skräpigt, när ska de köra bort det här riset?" Ja, så kan man reagera när man ser sådant.
Eller så kan man tänka "YES!!! Slöjdmaterial! Vilken tur att de inte hunnit ta bort det än!"
Så jag fyllde bilen med sly (om någon såg mig tror de förmodligen att jag är en galen samlare).


Jag hittade en bra beskrivning av hur man gör från Fotevikens museum, den finns här.
Började med att sticka tre grova spröt genom tre andra och surra ihop med en tunn slana på scoutmaner,

Sedan flätade jag bottnen... och sedan orkade jag inte ta fler bilder! 

Hor som helst blev den enorm! 40 cm i diameter och 35 hög (utan grepe). För att vara första försöket får man säga att den blev riktigt lyckad, och jag tänker mig att den ska få vara utflyktskorg när vi till exempel åker på något vikingaevent! Två små marknader har jag tänkt att jag och barnen ska åka på i år, bara här i närheten men ändå!
De hade flätade pilkorgar på vikingatiden, men hur stora bitar som finns bevarade och hur mycket man vet om hur de såg ut vet jag inte.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar