fredag 25 december 2009

Idunklänning- hyllning till Karin Larsson




Jag syr ju lite ibland också. Dotterns julklänning till exempel. Eftersom vi ju alla drömmer om en Carl Larsson- jul så blev det en klänning med inspiration från en av hans målningar i år.
Idun är ungdomens gudinna i nordisk mytologi, ungdomens på så sätt att hon delar ut äpplen som ger ungdom åt de övriga asarna, och Idun på Carl Larssons målning håller ju en korg med äpplen i den ena handen, i den andra håller hon tre ljus, kanske eftersom hon är dotter till en ljusdis. Hon är dessutom en kärleksgudinna, och Carl Larssons Idun har ju en röd klänning med hjärtan på.
Målning Idun föreställer parets Larssons dotter Brita och målades 1890. Jag antar att den röda klänning som Brita bär har sytts av Karin Larsson, förmodligen är den sydd i ylle, men eftersom dagens barn kan vara svårövertalade att bära ylle så sydde jag den i linne. Broderierna är också i lingarn, och jag vet att orginalet hade hjärtan även på ärmarna, men tiden räckte inte riktigt till för det också...
Ärmsluten är ju också lite annorlunda, av samma anledning, det gick fortare att rynka än att sy de breda fina manchetterna!
Sedan så finns det ju en detalj på målningen som är svår att tolka: är det en ficka eller ett band som böljar fram på vänstra sidan av kjolen? Ja, den fick jag helt enkelt låta vara!
Så är denna klänning ett plagiat? Nej, absolut inte, den är en hyllning till en av våra största textila konstnärer som jag mycket beundrar!
(Fårskinnstofflorna är faktiskt en slump, de var en julklapp och hör inte till ensemblen! Men visst passar de bra brist på samiska rensskinnsskor!)
God fortsättning!

2 kommentarer: