söndag 17 januari 2010

Pärlstickade muddar

Här har jag gjort något bara för att jag ska har gjort det... pärlstickade muddar! På vårt stickcafé har detta med pärltickning varit uppe till samtal flera gånger, så då tyckte jag att jag, som ändå är en av ledarna för caféet, borde ha presterat ett par sådana!
Så i den allmänna stiltjen under trettonhelgen knåpade jag ihop dessa.
De är stickade på nummer 2, av tvåtrådigt ullgarn från Bergå, ett ärvegarn, och pärlemorfärgade pärlor. Jag satt och ritade på lite olika mönster innan jag valde ett murgrönemönster som påminner om ett jag sett på någons blogg någon gång och tyckt varit väldigt snyggt. Nu är det dock så att jag är inte riktigt lika nöjd med mitt eget, det är liksom snyggare i sidled än när man ser det på armen - eller hur jag nu skall förklara mitt missnöje. Det var alltså snyggt när jag stickade men inte lika bra när det kom på!

En sak som jag dock är väldigt nöjd med är monteringen!
Den syns nästan inte alls- så här gjorde jag:

Jag lade upp med garn i en avvikande färg och stickade ett par varv. Sedan fortsatte jag med att sticka en hel mudd, började och slutade med ett pärlvarv. Sedan stickade jag ett par varv med den avvikande färgen och sedan stickade jag nästa mudd likadant som den första direkt på de avvikande vaven så att jag fick en lång remsa med båda muddarna. När den var färdig lät jag den sitta kvar på stickan, klippte upp de avvikande varven mellan de båda muddarna, repade upp dem och plockade upp maskorna på den andra stickan. Sedan var det bara att sy ihop mudden med kitcheners stich- vad det nu kan heta på svenska, och sedan gjorde jag likadant med nästa mudd. Mycket elegant, fast ganska tidsödande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar