fredag 12 augusti 2011

Disktrasa i lin

När vi var i Åsens by i för ett par veckor sedan köpte jag en härva av deras egna, handspunna lin. Idag nystade jag lite som ska bli en disktrasa hade jag tänkt. Det ska ju vara bra och miljövänligt med disktrasor i lin, och det här linet är ju också ekologiskt från början till slut. Vi får väl se vad jag tycker om det, jag är ju ganska förtjust i wettex...
Jag valde ett enkelt mönster, stickat på diagonalen för att inte behöva göra provlappar och räkna! Bara att sticka på, enklast möjligt. Garnet är helt otroligt tunt så jag stickar med två trådar, på stickor nummer två. Det var ingen lek att nysta det, så jag orkade bara nysta en fjärdedel av härvan... Jag kan nog sticka ganska många disktrasor...

1 kommentar:

  1. Jag blev så full i skratt när jag läste om linet. Min dotter bor i Haurida vid Åsens by och för några månader sedan köpte jag en härva lin som jag trodde var 1 hg men visade sig senare vara minst 2 hg. Genast ville jag nysta upp det hos dottern utan vinda och nystmaskin. Jag började vid 18.00 och var färdig vid 00.30. Sen tog orken slut.... Jag hoppas dina disktrasor funkar. Jag älskar virkade och stickade disktrasor i bomull, fast jag har inte gjort några egna än.

    SvaraRadera