tisdag 7 maj 2013

Odlingsåret 2013 inlett

Eftersom jag ju haft lite annat att fundera på den sista tiden har odlingsåret inte inletts förrän nu i helgen som gick, men trots detta har det redan hänt lite grann!
Förra året sådde jag tre små ärtor av sorten Raber, en gråärt från fröuppropet. Från dessa plantor åt vi kanske fyra ärtskidor, resten blev utsäde till i år. Och minsann om de inte gror så fint! Det är första gången i min odlarkarriär som jag tar egna fröer, och jag var lite orolig för hur det skulle gå, skulle det bli något överhuvudtaget? Men som man kan se i den övre lådan så gick det riktigt bra! Jag testar lite olika metoder, några i såjord, några i torvbriketter, och så har jag några sparade som jag kanske ska låta ligga till nästa år som "backup" eller sätta direkt i jorden, vi får se, jag har inte bestämt mig ännu.
I den undre lådan är det brysselkål, en gammal påse från Runåbergs som jag hade liggande... jag har aldrig testat brysselkål innan, men jag tycker det är väldigt gott, och som det verkar så finns det möjligheter även när det gäller denna sort!
Ja och sedan blir det väl lite morötter och sådant också, och någon tomat, men när det gäller den så blir det köpta plantor i år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar