måndag 24 mars 2014

babyset från 1948

När minsta flickan var ett halvår, det vill säga i höstas, behövde hon en liten kofta. Så jag virkade en. I en gammal bok om allt man behöver veta om handarbete när man är husmor från 1948 hittade jag en beskrivning på ett babyset som jag omarbetade något för att passa dagens krav bättre. Koftan är virkad i sidled enligt samma princip som aktiv hushållnings klassiska, stickade, babykofta, men den här är lite vidare och kanske mer "flickig" i modellen om man känner sig könsrollsbunden. Hättan och tossorna har Astrid inte använt alls, men koftan desto mer, den är väldigt söt!
Jag har hållt lite på den här bilden, för jag skickade in mönstret till några tidningar, funderade på om jag kanske kunde göra mig en hacka på det nu i dessa vintagetider, men jag har inte hört någor från dem, så nu struntar jag i det! Om någon vill ha mönstret så säljer jag det för en tjuga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar