fredag 8 juni 2012

Gammaldags sybehörsask

Jag har terminsavslutning på mitt stickcafé på måndag, och då brukar vi göra något annat än det vanliga. Den här gången har jag bestämt att det ska vara knapptema, så just nu håller jag på och göra beskrivningar till olika sorters knappar som man kan göra själv, och så blir det den här knappasken också! Det blir lite av en workshop där man får testa på det man känner för! Jag har gjort en längre beskrivning med bilder till alla punkterna, och om någon av läsarna vill ha den kan jag ju maila den, men här får det räcka med två bilder!

Det här är en gammal modell av ask som är genial i sin enkelhet! Tre delar ursprungligen av tjock kartong, insydda i tyg och sammanfogade skapar en ask som håller sig stängd och öppnar sig genom att trycker på kortsidornas spetsar. För att göra den lite mer hållbar har jag valt att använda en plastförpackning i stället för kartong.
1.      1.  Börja med att rita av mallen och förstora till lagom storlek, cirka 15 cm bred.
2.För över formen på tre sidor av     exempelvis en godislåda av plast som kan fås gratis i närmaste matvarubutik.
Klipp ut delarna.
3.Välj ur lapplådan ut två matchande tyger. Du behöver inga stora bitar, Jag valde ett mönstrat till utsidan och ett fodertyg till insidan.
4.För över formen till tyget.
5.  Nåla ihop de två tygerna rätsida mot rätsida.
6. Om man som jag använde fodertyg underlättar det att vänta med att klippa tills efter sömmarna är sydda.
 7. Sy ihop ena sidan av de tre delarna. Om man har en symaski kan denna med fördel användas här, resten sys för hand.
8. Klipp ut delarna. På dn maskinsydda sidan räcler det med 6-7 mm sömsmån, på den andra behövs omkring 1,5 cm. Vänd delarna rätt. Om det behövs pressa dem. Stoppa i plastdelarna
9. Sy hop den öppna sidan med små, täta stygn för hand. Sträck de båda tygerna så de ligger plant mot plastbiten.
10. När alla tre bitarna är klara är det dags att sammanfoga dem. Använd dubbel tråd. Det här momentet kan vara lite klurigt, men det underlättar om man håller bitarna lite böjda, till exempel genom att spänna dem mot bordsskivan.
 


1 kommentar:

  1. Det var en fiffig sak detta...men oj oj så många askar jag har så det är nog bäst jag hoppar över denna. Just nu röjer jag hejdlöst i mitt pysselrum. Det höll på att svämma över av alla mina grejer!

    SvaraRadera