fredag 8 februari 2013

Vante från Inherred

I kväll har jag äntligen fäst alla trådar i Vanten från Inherred ur boken Håndplagg.
Garnet är samma som i den färöiska vanten, det vita från småländska får och det grå från gotländska. I mönstret är resåren tre gånger så lång som den jag stickade, hade jag gjort enligt mönstret hade den räckt upp till armbågen! Funderar lite på varför så lång?
Mönstret är ju lite Selbuartat, men efter en koll på kartan så ligger Selbu och Inherred en liten bit från varandra, Selbu i Sydtrönderlag och Inherred i Nordtrönderlag! Någon med mer kunskaper i Norsk stickning kan kanske dock ge mer upplysningar om släktskap och skilnader, det skulle jag uppskatta!

2 kommentarer:

  1. Vilken allsidighet! Jättefins vantar och trälåda dessutom.

    SvaraRadera
  2. Så mye fint på bloggen din, du er velkommen inn på min, hilsen Beth

    SvaraRadera