söndag 3 februari 2013

Virkad matta i vitt

Inspirerad av inlägg i FB- gruppen On Line- stickcafé har jag virkat en matta! Världens snabbaste handarbete, gick på två timmar!
Jag köpte en rulle Hooked Zpagetti, som består av tråkåtrasor, som enligt uppgift skall utgöras av spill från textilindustrin. Jag vet inte jag. Trots att rullen bestod av 120 meter trasa så fanns det bara två skarvar i den, känns ju inte som spill... men man får ju hoppas att det är det!
I alla fall så hade jag egentligen tänkt mig att göra något mer luftigt och "stjärnigt", men efter att provvirkat en hel del så blev det den här, lite enklare varianten. Varför? Jo, för att det dels är svårt att beräkna "garnåtgången", antingen blev det väldigt mycket över eller väldigt mycket för lite, och dessutom blir det inte alltid lika snyggt i jätteskala som i miniskala.
Den här är virkad utifrån ett gratismönster som jag hittade här, och fördelen med den är ju att garnet går precis jämnt ut! Ni ser vad som blev kvar, en snutt på knappt en en meter!
Trots att detta var jobbigt (otympligt på alla sätt och vis) så gav det blodad tand och jag har planer på en större variant som jag tänker inhandla "garn" till måndag!
Mattan är virkad med nål nummer 12 och blev cirka 60 cm i diameter.
Om ni vill se någon som verkligen gjort en fin zpagettimatta så ska ni titta här!

Roligt är att min mamma gjorde något liknande i just trikåtrasor på 70- talet! Allt går igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar