söndag 15 februari 2015

Axelbroderi- något slags rekonstruktion

På en närbild av teckningen från Nordiska museet skymtar man att det finns ett broderi på axeln av folkdräktsskjortan, och en detaljbild finns ovanför.
 

Det här broderiet finns inte med i sömnadsbeskrivningen från länsmuseet. Så hur går man då tillväga om man vill ha med det på sin överdel? Jo,man chansar vilt...
För det första: hur ska man tolka bilden ovan? Som att broderiet är gjort på ett band som sys fast över axeln? Ja, det verkar ju rimligt, men enligt länsmuseets sömnadsbeskrivning ska ett band sys fast på samma plats, men på avigsidan av plagget. Så jag valde att göra broderiet direkt på skjortan och sedan sy fast bandet på avigsidan. På så sätt döljer man ju även broderiets avigsida, vilket ju kan vara snyggt,

 För det andra, vilken storlek ska broderiet ha? Man ser ju på bilden att broderiet inte riktigt når fram till kragen, och remsan som ska sys under ska vara 7 cm bred, alltså måste broderiet vara smalare. Jag förstorade upp mönstret i datorn tills det blev 6 cm brett, och minsann om inte proportionerna blev liknande den på bilden, så här tror jag att jag hittat rätt.

För det tredje; Färg och stygn? Ja kära nån, här har jag ju inte en aning! Jag valde vitt, eftersom det, om det är fel, i alla fall syns minst... Och eftersom jag hade ett knyppelsilke (överblivet från brudslöjan) att sy med, man vill ju gärna sy med något kvalitativt material när man nu lagt ner så många timmar på handsömnad!
Stygnen är stjälksöm, plattsöm och franska knutar. Det skulle kunna vara kedjestygn tex, men jag tror att det skulle bli väl trångt. Det är ju inte heller säkert att bladen ska var fyllda egentligen. Och de franska knutarna? Jo, det är ju något annat med dem eftersom de är svarta på teckningen. Så då blev det knutar.
Men lika gärna som det jag gjort skulle man kunna tänka sig att göra allt i stjälkstygn utom det svarta och göra det i plattsöm. Det går helt enkelt inte veta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar