lördag 14 februari 2015

Folkdräktsskjorta- hur man syr efter eget huvud och halvdålig beskrivning!

Efter år av tankar på detta har jag nu kommit igång med folkdräktssömnaden!
Ett styck skjorta, eller överdel, är klar och skall nu broderas!

Men min skjorta skulle inte godkännas av någon folkdräktspolis, så mycket kan jag säga! Detta av två skäl:
1. Jag vill göra den så lik en orginalteckning från nordiska museet som möjligt.
2. Länsmuseets sömnadsbeskrivning lämnar mycket att önska!

Jag siktar alltså på att göra en dräkt som liknar ett orginal som tillverkades någon gång före år 1880 och som finns på Nordiska museet, inte en dräkt som följer standarden från dräktrådet så noga som möjligt.
Jag har foton av alla plagg utom överdelen, där har jag endast en teckning att följa, nämligen den här:

 Skjortan syns i mitten, nedtill på bilden.
Länsmuseet har mönster till skjortan, men det rör sig ju bara om raka delar, så tillklippningen är inget större problem om man bara tillämpar tekniken att dra ut en tråd i väven där man vill klippa, för då blir det väldans trådrakt och snyggt!
 
 En annan sak som jag lärde mig den hårda vägen är att ärmspjällen, det vill säga fyrkanterna som ska sitta under ärmarna, ska sys fast efter att alla de andra sömmarna sytts och fällts, annars går det inte att få det snyggt! Det framkom inte i beskrivningen, där stod det att de skulle sys fast innan ärmen fästes i "kroppen". Det var helt omöjligt!

 Enligt beskrivninge skulle man ha tre rynktrådar nedtill på ärmen. Det blev för lite, så jag valde att ha fem trådar, och i praktiken måste man ju då ha sex trådar eftersom man ju måste ha en tråd innanför ärmlinningen för att kunna sy ner vecken snyggt. Det är ju baskunskap för alla som någon gång sytt rynkor på en kjol eller liknande: man måste ha två rynktrådar och sy i mellan dessa!
För att få rynktrådarna jämna och fina stack jag hål i ett rutat papper och satte markeringar i hålen. Trådarna drog jag sedan så att jag stack i varje punkt och en gång mitt emellan varje punkt. På så sätt fick jag 2,5 mm mellan varje stick med nålen.

Sedan var det ju linningen då.
 Väldans snyggt blev det om jag får säga det själv! Nu ska det till hyskor och hakar av mässingstråd som jag ska göra enligt beskrivningen jag tidigare länkat till.


Nu är överdelen färdigsydd, och det är dags att göra en slags rekonstruktion av det axelbroderi som också finns på bilden överst. Detta broderi finns överhuvudtaget inte på museets sömnadsbeskrivning.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar