onsdag 16 mars 2016

Bomull

Bomull är en eländig fiber. I min ungdom, för snart 20 år sedan jobbade jag på en kibbutz i Israel på en bomullsodling. Jag roade mig med att fota av bilderna jag tog där, men kvaliteten är inte den bästa.

Ena dagen stod plantorna där gröna och fina. Sedan sprutade man med avlövningsmedel och nästa dag var de torra och bruna och tröskorna kunde komma.
Bomullen samlades i en "form" som fick utmärkt att roa dog i. Typ hoppa i hö, fast förmodligen en helt vidrigt hälsovådlig grej, men det tänkte man ju inte på då.
När formen var packad lyftes den upp och kvar famns en "limpa" med bomull som täcktes med en presenning tills den hämtades.
Och tänk vad vatten det gick åt till det här, massor av långa svarta slangar med små hål som bevattnade all denna bomull i ett land där vattenbristen är enorm!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar