söndag 6 mars 2016

Loppisfynd

Igår var jag på loppis och gjorde ett riktigt fynd! 
Halm och säv modeller av Erland Borglund från 1960. Ja, särskrivning redan då!
Det var den här boken jag lärde mig göra julbockar i för många år sedan, lånad på biblan, och nu äger jag en egen!

Här är en bild av en kul julgoppa man kan göra, tycker sennan passa till påsk!
Och en fullkomligt livsfarlig lykta i halm!
Känns som en jättedålig idé!

Men författaren har andra åsikter om vad man ska göra i halm. Så här står det: "lika sakvidrigt som det är att göra äggkoppar eller sockerskålar av halmfläta lika olämpligt är det att göra tex julkrubbsfigurer av säv."
Så, ljuslykta i halm går bra- Josef och Maria i säv: absolut inte!
Skönt att vi har lite friare inställning till tradition och auktoritet i dag. 
I alla gall, jag älskar halmslöjd, när ska det bli poppis igen tro?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar