tisdag 8 mars 2016

Skarvsöm

Mitt stora arbete i lappteknik, som är temat för denna kurs på slöjdfrökenutbildningen är en kudde i skarvsöm. En teknik som använts flitigt i Småland, kanske eftersom det är en fint sätt att piffa till riktigt murriga och tråkiga tygbitar. Vi har ju inte haft det så färgglatt och kul här och inte tid för gladfärgade broderier. Rätt snabbsytt är det också så man hade tid för att bryta sten och annat också...Jag blev något så oerhört nöjd med det här arbetet att det fick bli en familjekudde med alla våra namn och en frodig blombukett, fritt broderad utan mönster, bara med en hög broderigarn framför mig.
Fantastiskt billigt projekt var det också! Det jag köpte nytt var det blå tyget, bara 20 cm, av vilket nästan allt gick åt. Resten är klippbitar från andra projekt och broderigarn från loppis!



Som biprodukt gjorde jag en liten reflex med Skarvsöm på ena sidan och applikation på den andra. Tänker mig att detta kan bli ett bra elevprojekt om man vill använda dessa tekniker i skolan lagom stort och användbart.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar