tisdag 10 juli 2012

Jordgubbssylt

I går kokade jag sylt! Tio liter jordgubbar inhandlades, nio kokades! Det blev en och en halv flaska saft, den halva är uppdrucken, och sju burkar sylt!
Köpte jordgubbarna gjorde vi. När jag var barn åkte vi på själplock, vår familj och mormor och morfar, hade fika med oss och så där. Det var väldans mysigt. Men nu är det väl knappt någon som åker självplock längre, såg i tidningen att det knappt finns några kvar, och när man betalar 15 kr/ litern för färdigplockade blir det ju ingen förtänst att plocka själv heller, men synd är det!
Hade jag haft plats för att odla egna så skulle jag dock inte köpa några jordgubbar alls! Där vi bodde innan flytten hade jag jordgubbar. Började med en planta, och tre år senare hade jag ett mindre fält, kunde till och med koka sylt, så mycket fick jag! Det var tider det, jag saknar min jordgubbsplantage den här tiden på året...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar