tisdag 2 juli 2013

Broderad duk från Fingerfärda


Förra sommaren var jag på hantverksmässan i Hjo, (snart är det dags igen 12- 14 juli blir det i år!) och då köpte jag en uppritad brödduk från Fingerfärda. Nu är den broderad! Att jag köpte en duk som krävde plattsöm, franska knutar och langett var naturligtvis vansinne, eftersom jag tycker allt det är svårt att få till snyggt... dessutom var den uppritad på ett glest, ganska grovt linne, vilket ju gör det ännu svårare att få snyggt! Så den har sina brister här och var, men den duger!
Tycker det är lite konstigt av ett kvalitetsföretag som Fingerfärda att inte välja ett mer finvävt tyg till den här typen av arbete faktiskt!

Min stora dotter, Rakel, hjälpte mig att välja färg, det är ju så svårt när man står där i butiken och det finns 50 olika blå nyanser att välja på, men denna har nummer 813, vilket jag skriver upp här för att minnas inför framtiden, perfekt nyans för lite gammaldags köksbroderier! (ifall jag får för mig att sy till exempel hyllremsor, vilket jag ibland har funderat på att göra, men då blir det mycket langet...)
Såg också till att få med mina helt ljuvliga pioner på bilden. Kan en blomma bli mer överdådig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar