söndag 28 juli 2013

Havregrynsbröd

Bakade lite till idag, vilket ju passade bra eftersom det -äntligen- har regnat!
Det här brödet är oerhört saftigt och gott, jag vet inte var receptet ursprungligen kommer ifrån, för ja har fått det av en dam på mitt jobb.
Så här gör man:
Låt 8 dl havregryn dra i en liter mjölk över natten.
smält 125 g smör och blanda i.
Smula ner 75 g jäst och rör ordentligt.
Till sätt ½ dl socker, lite salt, eventuella brödkryddor och ca 2 liter vetemjöl. Låt jäsa.
Knåda, kavla ut och ta ut rundlar.
Jäs ytterligare en stund och grädda sedan i ca tio minuter i 225 grader varm ugn!

1 kommentar:

  1. Det där är Tekakor från Frövi, mitt favoritbröd som barn. Pappa bakade det ofta, och receptet står i en av hans bakböcker, kommer dock inte på vilken. Jag kan kolla efter nästa gång jag är hemma.

    SvaraRadera