söndag 28 juli 2013

Gick ut efter blåbär, kom hem med hallon!

Idag regnade det lite på morgonen, vilket fick mig att tro att det skulle bli en sval dag, men det stämde ju inte riktigt...
Hur som helst så tog jag en liten promenad på kvällskvisten med mina två prinsessor till mitt blåbärsställe, men det var en besikelse... Det märks att det varit torrt, för de få blåbär som fanns var små och eländiga. Däremot hittade vi ett hallonsnår på vägen hem som jag inte noterat tidigare, och jag plockade nästan en liter medan äldsta dottern plockade blommor och den yngsta låg och bajsade ner lakanet i vagnen... vi fick gå fort hem! Nu är de styckfrysta och förpackade till vinsterns tårtor.
 Sedan fick jag också för mig att baka! Helt galet naturligtvis i denna värme, men blev lite sugen på att vara kreativ, så det blev fönsterkakor, det vill säga helt vanliga mördegskakor med hål i. Hålet fylls efter halva gräddningstiden av pulveriserad karamell, och denna smälter till ett karamellfönster! Väldans spexiga kakor som går hem hos barn! Hur man gör dessa snappade jag upp på den här bloggen för ett par år sedan, en blogg jag verkligen kan rekomendera för det finns många bra tips om syltning och saftning med mera sådant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar